Chiara Ferragni otrzymała milion euro kary

Data 14 stycznia 2024, 22:13

Autor:
Barbara Sośnicka
Kontakt@kancelariasosnicka.pl

Jak to się stało, że najsłynniejsza włoska influencerka, jedna z modowych ikon, prawdziwa it-girl, otrzymała milion euro kary? No cóż, wprowadziła w błąd konsumentów.

Kara za naruszenie praw konsumentów

Włoski odpowiednik polskiego UOKIK (Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów), czyli Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) nałożył bardzo wysoką karę za nieuczciwą reklamę.

Chiara reklamowała już od jakiegoś czasu ciasta pandoro. Tym razem kampania reklamowa związana z nimi błędnie sugerowała, że kupując taki wypiek, klienci wspierają jeden ze szpitali dziecięcych w Turynie. Konkretnie, że pieniądze zostaną przekazane na zakup nowej maszyny do leczenia terapeutycznego dzieci chorych na kostniakomięsaka i mięsaka Ewing). A zatem pojawił się cel charytatywny. AGCM zarzuciło Chiarze Ferragni dopuszczenie się nieuczciwych praktyk biznesowych i wprowadzenie klientów w błąd. Z tego, co ustaliłam, główne zarzuty to:

  1. wprowadzanie konsumentów w błąd w komunikacie prasowym przedstawiającym inicjatywę, poprzez sugerowanie, że zakup „Pandoro Pink Christmas” za ponad 9 euro zamiast "nie markowego" pandoro Balocco za około 3,70 euro stanowi niejako wkład w darowiznę,
  2. rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji za pomocą etykiet na każdym pandoro Balocco marki Ferragni, potwierdzających nieprawdziwe twierdzenie, że zakup produktu przyczyni się do przekazania odpowiedniej darowizny na rzecz szpitala,
  3. publikowanie w mediach społecznościowych Chiary Ferragni artykułów sugerujących, że zakup „Pandoro Pink Christmas” może przyczynić się do przekazania darowizny oraz sugerujących, że pani Ferragni była bezpośrednio zaangażowana w darowiznę.

Zdaniem AGCM ww. działania znacząco ograniczały swobodę wyboru konsumentów, wykorzystując ich wrażliwość na inicjatywy charytatywne, zwłaszcza niosące pomoc dzieciom z poważnymi chorobami.

Na stronie AGCM można znaleźć pełną informację o tym jaką karę i za co otrzymała Włoszka: https://en.agcm.it/en/media/press-releases/2023/12/PS12506. Kara oczywiście nie została nałożona bezpośrednio na samą influencerkę, ale na spółki z nią powiązane.

Oczywiście Chiara opublikowała oficjalne przeprosiny na IG i zapowiedziała, że milion euro trafi na konto szpitala. Stwierdziła również, że odwoła się od decyzji AGCM, bo uważa ją za niesprawiedliwą. Zobaczymy jak ta historia się skończy.

Polscy influencerzy i reklama

A jak to wygląda na naszym poletku?

Dzisiejsi influencerzy to mistrzowie reklamy. Zachęcają do zakupu świeczek, artykułów AGD, książek, wyjazdów zagranicznych. Reklamują kosmetyki, ubrania, gry i zabawy. Nasi rodzimi content creatorzy popłynęli w ostatnim czasie zwłaszcza z reklamami alkoholu czy różnych "rozwiązań" finansowych, które balansują na granicy hazardu albo są zwykłym scamem, oszustwem. Czy chciałbyś o tym przeczytać?

A tak już na marginesie, kto pamięta jej bloga The Blonde Salad. Ja czytałam ;) to do niej aspirowały m.in. późniejsze polskie szafiarki. Oby dzisiaj jednak nikt nie aspirował do takich pomysłów, jak ten z ciastkami.

Ciekawe artykuły dotyczące prawa autorskiego, RODO i nie tylko możesz znaleźć tutaj:

Twoje zdanie ma znaczenie.
Zapraszam do dyskusji: mailowo, w mediach społecznościowych (zapraszam szczególnie na IG: https://www.instagram.com/barbara_sosnicka/

Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej, indywidualnej konsultacji napisz do mnie na adres: kontakt@kancelariasosnicka.pl lub zadzwoń: 504 333 785.

Spodobał Ci się artykuł – polub, udostępnij. Będzie mi bardzo miło!

Do napisania!

Zdjęcie pochodzi oczywiście z https://kaboompics.com/, mojego ulubionego fotograficznego miejsca.

Czytaj także