20 marca 2020, 18:28
Jak legalnie wdrożyć pracę zdalną w firmie?
Co ma z tym wspólnego koronawirus COVID-19?
Z poniższego wpisu dowiesz się m.in., jakie wymagania należy spełnić, aby zgodnie z prawem zlecić pracę zdalną.
Aktualna sytuacja zmusiła wielu pracodawców, także nas radców prawnych, do przyspieszenia wdrożenia różnych rozwiązań zdalnych. Ja od początku prowadzenia własnej kancelarii działam w ok. 80 % online. Dlatego też koronawirus nie wpłynął w dużej mierze na mój sposób pracy.
Z takim problemem spotkało się jednak wiele instytucji i wielu przedsiębiorców (zwłaszcza tych, którzy do tej pory bronili się przed różnymi rozwiązaniami związanymi z pracą zdalną). Lepiej późno niż wcale, chociaż szkoda, że w takich okolicznościach, ale pracodawcy rozpoczęli wielką akcję pt. "praca zdalna".
W celu przeciwdziałania COVID-19 (koronawirusowi) pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).
Wynika to z postanowień tzw. specustawy, czyli ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Jak to zrobić? W poleceniu wskazujemy, dlaczego i na jaki okres pracownik ma wykonywać pracę określoną w umowie w formie zdalnej. Czas ten można później skrócić lub przedłużyć. Uwaga: nie ma tutaj przejścia na zadaniowy czas pracy. Pracownik nadal będzie objęty tym samym systemem czasu pracy co do tej pory. Pracownik nadal będzie też mógł otrzymywać polecenia pracy w godzinach nadliczbowych i pełnienia dyżurów.
W oparciu o logowania do systemu informatycznego czy zgłoszenie telefoniczne rozpoczęcia i zakończenia pracy.
Co do zasady w domu pracownika. Jednak w przypadku zgłoszenia przez pracownika braku możliwości świadczenia pracy w swoim miejscu zamieszkania, pracodawca powinien wyznaczyć pracownikowi inne miejsce wykonywania pracy zdalnej. Oczywiście, jeżeli będzie miał taką możliwość. Przy tym należy uważać, żeby to "inne miejsce" nie powodowało zagrożenia związane z COVID-19, bo wtedy taka praca zdalna nie będzie mieć sensu. Nie będzie wtedy też zgodna z przepisami.
Standardem powinno być, ażeby to pracodawca zapewnił niezbędny sprzęt dla pracownika.
Nie można narzucić pracownikowi używania jego prywatnego sprzętu komputerowego. Można pójść na ustępstwa w tym temacie, ale należy to uzgodnić z pracownikiem. Zalecam zawarcie umowy dotyczącej wykorzystywania przez pracownika sprzętu prywatnego, m.in. pod kątem kosztów zużycia takiego sprzętu prywatnego oraz bezpieczeństwa informatycznego i bezpieczeństwa danych osobowych.
Co z przestrzeganiem zasad bhp w takiej sytuacji? Należy pouczyć pracownika o tym, że nadal zasady bhp obowiązują. W określonych przypadkach może zajść konieczność zakupu odpowiednich narzędzi dla pracownika, żeby środowisko pracy spełniało wymagania.
Last, but not least. Oczywiście, że RODO :)
Przede wszystkim należy zapewnić szkolenie dla takiego pracownika (tzn. przedstawić podstawowe zasady związane z ochroną danych osobowych i bezpieczeństwem IT) oraz stworzyć odpowiednie procedury, np. regulamin pracy zdalnej. W takim regulaminie wpisujemy wszystkie zasady bezpieczeństwa, jakich ma przestrzegać pracownik. Dotyczyć to będzie:
Jeżeli masz jeszcze jakieś wątpliwości - podziel się w komentarzach.
Jeżeli masz jakieś pytania do artykułu - pytaj śmiało.
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej, indywidualnej konsultacji napisz do mnie na adres: kontakt@kancelariasosnicka.pl lub zadzwoń: 504 333 785.
Spodobał Ci się artykuł – polub, udostępnij, zostaw komentarz. Będzie mi bardzo miło!
Do napisania :)
Zdjęcie pochodzi oczywiście z: https://kaboompics.com/