25 sierpnia 2021, 18:22
Jesteś przedsiębiorcą i nadszedł czas na stworzenie loga, identyfikacji wizualnej, szablonów grafik na IG itd.
Jakie podejmujesz kroki? Zawierasz umowę z grafikiem na wykonanie identyfikacji wizualnej lub ...ruszasz do Canvy. W jakim celu? No żeby stworzyć logo w Canvie.
Canva to platforma z Australii (plus ma też zarejestrowaną spółkę w USA), a prawem obowiązującym jest prawo... stanu Delaware (dobrze, że sprawdziłam przed napisaniem postu, bo jeszcze z rok temu było to prawo stanu Kalifornia - w prawie zawsze trzeba trzymać rękę na pulsie). Oczywiście zawsze będą miały zastosowanie przepisy danego kraju, ale trochę musimy oderwać się od tego, co zostało zapisane m.in. w polskiej ustawie dot. praw autorskich i wczytać w warunki korzystania z serwisu i warunki licencji.
21 maja 2021 r. Canva zaktualizowała warunki licencji. Szczegóły znajdziesz tutaj.
Canva pozwala na tworzenie projektów różnego rodzaju i eksportowanie ich w różnych formatach. Canva umożliwia także korzystanie z szablonów dostępnych w programie i używanie do nich własnych treści (np. własnych zdjęć) lub materiałów dostępnych w Canvie.
Wcześniej mieliśmy do czynienia z różnymi rodzajami licencji (poniżej niektóre nazwy):
Teraz mamy tylko One Design Use License Agreement oraz Free Images License Agreement.
Na początku opisu warunków korzystania z Canvy wskazano, że pobierając cokolwiek (grafikę, szablon, zdjęcie, itd.) z serwisu na podstawie licencji, wyrażasz zgodę na wszystkie postanowienia tam opisane.
Większości użytkowników interesuje Free Images LA. I tę licencję dzisiaj ci zaprezentuję.
W pierwszej kolejności Canva już zaznacza, że zawsze należy sprawdzić źródło zdjęcia. I już mamy uwagę, że jeżeli np. zdjęcie pochodzi z Pixabay – należy dodatkowo sprawdzić licencję Pixabay. Jeśli treść jest oznaczona jako objęta licencją CC0 lub będąca w domenie publicznej, należy zapoznać się z licencją CC0 lub innym wymienionym źródłem domeny publicznej. Wszystkie inne darmowe media w serwisie Canva są objęte licencją opisaną na ich stronie.
Canva posiada zatem w bazie m.in. zdjęcia które „ściąga” z innych stocków, a tam czasami licencje darmowe do użytku prywatnego i komercyjnego są błędnie oznaczone. Należy to mieć na uwadze. Jeżeli moi klienci korzystają ze stocków, zawsze wskazuję na to, żeby sprawdzili licencję i zrobili przynajmniej printscreen (na wszelki wypadek). Licencja może się bowiem zmienić i wtedy można zostać „oskarżonym” o naruszenie. Najlepiej też od czasu do czasu sprawdzać, czy w licencji nic się nie zmieniło.
Canva dyplomatycznie wskazuje, że jeśli zdjęcie, utwór muzyczny, film lub inne media zawierają możliwą do zidentyfikowania osobę, miejsce, logo lub znak towarowy, należy sprawdzić źródło lub skontaktować się z Canvą. Canva wyraźnie wskazuje, że nie może zagwarantować, że wszelkie bezpłatne media mają odpowiednie licencje do użytku komercyjnego. Krótko mówiąc: ryzyko leży po stronie użytkownika.
Dozwolone zastosowania projektów Canva, które zawierają bezpłatne materiały stockowe to m.in. (z uwzględnieniem oczywiście tego, co jest zabronione):
Co jest wyraźnie zabronione?
Nie można:
O pozostałych zabronionych działaniach przeczytasz na stronie Canvy.
Znak towarowy musi być, zgodnie z postanowieniami umowy z Canvą (jak i przepisami prawa) unikalnym symbolem, który jest używany wyłącznie przez właściciela marki. Z tego powodu nie możesz używać żadnych treści ze zbiorów Canvy w postaci znaku towarowego, znaku projektowego, nazwy handlowej, nazwy firmy, znaku usługowego. Jeśli używasz takich materiałów w jakichkolwiek treściach związanych z twoją marką, w tym logo, pamiętaj, że inni użytkownicy Canva mogą swobodnie korzystać z tych samych materiałów i nie możesz rościć sobie żadnych wyłącznych praw do np. tak stworzonego logo.
W warunkach licencji znajdziemy taką informację: "Our logo templates are for inspiration – a starting point for your own unique design."
Co z tego wynika?
Że szablony, które znajdziesz w Canvie mają cię jedynie zainspirować, być punktem wyjścia dla twojej identyfikacji wizualnej. No i tutaj pojawia się problem. Spotykam się z tym, że nawet profesjonaliści (graficy, projektanci stron www itp.) tworzą loga w Canvie, nawet wspominając o tym klientowi. Często podchodzą nawet do tego zero-jedynkowo i mamy takie same loga dla fryzjerki, kosmetolożki i psychoterapeutki. Sami przedsiębiorcy postępują zresztą tak samo.
Do brzegu jednak...
I tak i nie. Tutaj znajdziemy wyjaśnienie. A krótko podsumowując: "A trademark has to be a unique symbol. For that reason, you can't use Free or Pro content as part of a trademark, design mark, trade name, business name, service mark, or logo" - oznacza to, że nie możesz używać darmowych lub płatnych materiałów jako części logo. Jedyna szansa jest taka, że w canvie z użyciem kresek, kół, trójkątów itp. stworzysz coś samodzielnie. W przeciwnym razie z logo w Canvie ci nie wyjdzie.
Zwracam uwagę na jeszcze jeden element ważny zwłaszcza dla osób profesjonalnie zajmujących się grafiką czy projektowaniem stron internetowych w kolejnym akapicie.
Canva wyłącza swoją odpowiedzialność w bardzo wielu przypadkach (jeżeli nie w 100 % w zasadzie). Jeżeli korzystamy z materiałów zrobionych przy użyciu Canvy to naszym obowiązkiem jest sprawdzić, czy nie korzystamy z czyjegoś wizerunku, logo, znaku towarowego. Wtedy możemy być spokojni, że nie naruszamy czyichś praw autorskich w tym zakresie.
W mojej ocenie, jeżeli przy użyciu Canvy korzystamy tylko z tych elementów, które trudno uznać za utwór, np. linie, kształty typu kwadrat, koło i do tego dodajemy swoje elementy, np. zdjęcia, do których przysługują nam prawa autorskie - to w porządku. W innych przypadkach musimy wszystko dokładnie posprawdzać i mieć na uwadze, że czyjeś prawa autorskie mogą zostać naruszone. Zawsze należy sprawdzić, czy na danej treści nie ma np. logo innej firmy (chociażby Coca-Coli) czy wizerunku osób, których prawa można naruszyć.
Canva zwraca też uwagę na to, że darmowe materiały mogą nie być przeznaczone do użytku komercyjnego. Wtedy użytkownik musi to sprawdzić, ew. może napisać do Canvy. Przy sprzedaży jeszcze jedna uwaga: w zakresie materiałów z biblioteki mediów Canvy należy uważać. Nie można ich odsprzedawać tak po prostu: "Unless it’s a template created for use on Canva, you can't use the Pro content in templates of any nature, including templates for websites, social networking websites, documents, projects, or otherwise for distribution and/or sale to third parties".
Kwestie, które omówiłam powyżej nie wyczerpują oczywiście tematu. Dlatego twój przypadek należy zawsze potraktować odrębnie. Warunki licencji i korzystania z Canvy są fascynujące i chętnie popisałabym tutaj jeszcze, ale praca goni.
Twoje zdanie ma znaczenie.
Zapraszam do dyskusji: w komentarzu, mailowo, w mediach społecznościowych (zapraszam szczególnie na IG: https://www.instagram.com/barbara_sosnicka/).
A może opowiesz mi, czy tworzysz w Canvie i jakie masz prawne rozterki?
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej, indywidualnej konsultacji napisz do mnie na adres: kontakt@kancelariasosnicka.pl lub zadzwoń: 504 333 785.
Spodobał Ci się artykuł – polub, udostępnij, zostaw komentarz. Będzie mi bardzo miło!
Do napisania :)
Zdjęcie pochodzi oczywiście z: https://kaboompics.com/, mojego ulubionego fotograficznego miejsca.