28 maja 2020, 18:15
Wdrożenie prawne sklepu internetowego - jakie są twoje doświadczenia? Trudne? Łatwe? Można olać? A może ogarnąć na własną rękę?
Przejrzałam ostatnio dziesiątki polskich sklepów internetowych. Sklepów moich klientów, sklepów, w których zamawiałam, sklepów marek bardziej i mniej znanych. Większość sklepów popełnia mniej lub więcej błędów. Z czego wynikają? Z oszczędności, z uporu, z niewiedzy, z postawy wobec przepisów prawa, z niedbalstwa...?
Część marek, właścicieli sklepów online uważa, że najpierw należy ruszyć ze sprzedażą, marketingiem... Prawo, regulaminy, umowy, znaki towarowe - e tam... Jak się będzie palić to się zrobi. Kojarzycie takie podejście? Może sami tak uważacie?
Zapraszam do przeczytania, co powinien zrobić każdy właściciel sklepu internetowego, jeżeli chce działać zgodnie z prawem.
Umowa sprzedaży zawierana przez Internet jest umową zawieraną na odległość (tzn. umowa sprzedaży jest zawierana z konsumentem bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość). Zgodnie m.in. z ustawą o prawach konsumenta - przedsiębiorca ma dodatkowe obowiązki wobec klientów, którzy są konsumentami. Będą to w szczególności następujące obowiązki informacyjne: związane bezpośrednio z zawieraniem umowy i związane z funkcjonowaniem strony internetowej.
Najbardziej praktycznym rozwiązaniem jest zawarcie wszystkiego w dwóch dokumentach, czyli w regulaminie i polityce prywatności.
Podczas przygotowania regulaminu pamiętajmy, żeby nie umieszczać w nim klauzul niedozwolonych. Nie wolno ich umieszczać też w innych miejscach, np. zakładkach (tam to dopiero mamy wesołą twórczość).
Za klauzule niedozwolone uznaje się postanowienia w umowach, regulaminach, itd., które w znaczny sposób ograniczają lub pozbawiają konsumentów ich praw. Rejestr klauzul można znaleźć tutaj.
Przykłady klauzul niedozwolonych, które ja niedawno zauważyłam:
Przepisy prawa nie wskazują, w jakiej formie mają zostać przekazane informacje dotyczące ochrony danych osobowych, plików cookies, technologii śledzących itd.
Najbardziej wygodną opcją jest właśnie polityka prywatności (przejęliśmy koncepcję pewnie ze Stanów Zjednoczonych i wzorujemy się na ich Privacy Policy). Polityka prywatności powinna zawierać elementy obowiązku informacyjnego z art. 13 i 14 RODO (m.in. dane administratora, cele i podstawy przetwarzania danych osobowych, informacje o ewentualnym przekazywaniu danych do państw spoza Unii Europejskiej, prawa użytkownika/osoby, której dane osobowe dotyczą itd.). Poza tym należy przekazać stosowne informacje w zakresie wykorzystania plików cookies, technologii śledzących, narzędzi służących do remarketingu itd.
Sprzedawca obowiązany jest dostarczyć klientowi towar bez wad. Zgłoszenie reklamacyjne można złożyć na przykład pisemnie na adres sprzedawcy lub drogą elektroniczną na adres jego poczty elektronicznej. Sprzedawca powinien udzielić odpowiedzi na zgłoszenie reklamacyjne klienta niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia złożenia.
Klient, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, powinien na koszt sprzedawcy dostarczyć wadliwy produkt na adres sprzedawcy. Jeżeli ze względu np. na rodzaj produktu jego dostarczenie byłoby nadmiernie utrudnione, klient obowiązany jest udostępnić produkt w miejscu, w którym się znajduje.
Tutaj jedynie wskazuję na procedurę odstąpienia od umowy opisaną w ustawie o prawach konsumenta. Przy sprzedaży określonego rodzaju produktów, np. cyfrowych, zwróć uwagę na ewentualny brak odstąpienia od umowy i to, co musisz zrobić, żeby klient nie mógł odstąpić od umowy w takiej sytuacji.
Zawsze należy mieć na uwadze rodzaj prowadzonej działalności i sprawdzić, czy w obrocie funkcjonują także inne przepisy regulujące daną działalność.
W związku pozasądowymi metodami rozwiązywania sporów z konsumentami należy zwrócić uwagę na to, że:
Z prowadzeniem sklepu internetowego wiąże się szereg nakazów i zakazów wynikających zarówno z prawa cywilnego i dziedzin powiązanych, jak i prawa ochrony danych osobowych. W związku z tym, już na etapie przygotowywania strony internetowej sklepu, niezbędne będzie takie zaprojektowanie systemu składanie zamówień, wysyłki newslettera, stosowania innych narzędzi lub udostępniania funkcjonalności, aby zapewnić realizację obowiązków wynikających z przepisów prawa. Mogę Cię też postraszyć kontrolą np. organów nadzorczych: Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Ja uważam, że fajnie, jeżeli po prostu cenisz swoich klientów, szanujesz swoją markę, chcesz się rozwijać. Droga do sukcesu twojego sklepu powinna być przede wszystkim legalna.
Temat nie został wyczerpany. Mam jednak nadzieję, że wpis okazał się dla Ciebie pomocny.
Jeżeli masz jeszcze jakieś wątpliwości - podziel się w komentarzach.
Jeżeli masz jakieś pytania do artykułu - pytaj śmiało.
Spodobał Ci się artykuł – polub, udostępnij, zostaw komentarz. Będzie mi bardzo miło!
Chcesz się dowiedzieć więcej o prawie moim okiem lub potrzebujesz konsultacji?
Znajdziesz mnie tutaj:
📱 https://www.instagram.com/barbara_sosnicka/
⌨️ https://www.facebook.com/RadcaprawnyBarbaraSosnicka
📞 504 333 785
📧kontakt@kancelariasosnicka.pl
Do napisania :)
Zdjęcie pochodzi oczywiście z: https://kaboompics.com/